Staf

De leiding van Belletable – Stella Maris.
Op de zaterdagen zorgt de leiding (staf) ervoor dat er een spel, wedstrijd of instructieprogramma is bedacht.Bij de welpen betekent dit dat zij de spellen bedenken en leiden en de jeugdleden helpen met de boten varen. Zij varen patrouille als er gezeild wordt.

Bij de zeeverkenners varen de stafleden zo min mogelijk mee, waarbij ze zoveel als mogelijk aan de verkenners zelf overlaten. Zij begeleiden zo de verkenners richting de zelfstandigheid die ze nodig hebben als WV.

Bij de Wilde Vaart is er geen sprake meer van leiding, maar begeleiding. De stafleden scheppen de randvoorwaarden waardoor de WV hun programma kan organiseren en zij zullen als dat nodig is ook de grenzen aangeven. Buiten het begeleiden van het programma ondersteund de staf ook bij ontwikkelen van nautische vaardigheden bij de jeugd.

De staf zorgt er ook voor dat er in de winter de boten en al het houtwerk, de zeilen, tenten en andere zaken helemaal worden opgeknapt. De meeste stafleden zijn zelf bij de zeeverkenners en loodsen geweest. Dit is echter geen vereiste. Het belangrijkst is dat je affiniteit hebt met het jeugdwerk en de nautische vaardigheden leer je vanzelf. Natuurlijk doen leiders ook nog andere dingen samen.

Meestal wordt er nadat de jeugd naar huis is samen geborreld en de dag nog eens uitvoerig besproken. Daarnaast zijn er elk jaar weer gezelligheidsactiviteiten zoals een zeilwedstrijd die eindigt in een barbecue aan het Leukermeer. Ook slepen naar het kamp blijkt meestal geen straf, omdat het altijd weer erg gezellig is om in vele dorpjes ’s avonds een biertje te drinken.

Daarnaast hebben stafleden de mogelijkheid om boten van de vereniging te gebruiken als zij die niet nodig heeft. De sloep is hierdoor bijvoorbeeld al door de grachten van Utrecht en Amsterdam gevaren en ze heeft ook niet kunnen ontkomen aan een forse deining op de Noordzee.