Belletable

In oktober 1934 wordt op het St. Thomascollege een verkennersgroep opgericht. De groep was een collegegroep, en alleen toegankelijk voor jongens van het St. Thomascollege.

Inspirator van deze vereniging was een 19e eeuwse legerkapitein genaamd Henri Belletable. Zijn naam is dan ook gekozen als groepsnaam voor de nieuwe vereeniging. De kleur van de groepsdas was aanvankelijk groen, maar werd in 1960 veranderd in oranje omdat dit beter kleurt bij het dan blauwe zeeverkenners uniform.

Na 21 jaar de landverkenner te hebben uitgehangen, besloot men in 1955 om er een zeeverkennersgroep van te maken.

Op 1 april 1955 krijgt de zeeverkennersgroep Belletable de officiele erkenning en was daarmee de eerste zeeverkennersgroep van Limburg. De vloot bestond toen uit een 12 voets jol, een volgbootje en een vrijheid.

In het voorjaar van 1957 wordt er voor een bedrag van 450 gulden een speciaal voor zeeverkenners gebouwde boot gekocht. Dit wordt een lelievlet, aangezien de lelieschouw op smal vaarwater onhandelbaar is. Het nummer van deze eerste vlet is zv 19, en die is op dit moment nog steeds bij de vereniging in gebruik!

Stella Maris

In 1959 wordt er een tweede zeeverkenners groep opgericht die ook voor niet-thomaten toegankelijk is. De vloot bestaat uit een ijselmeerkruiser genaamd “Flyer”, een sloep genaamd “Sinbad” en nog een sloep genaamd “Doppey”. Bij het zoeken naar een naam voor de groep dacht men aan de zeevaart en aan de Mariaverering in Limburg. Maria wordt namelijk o.a. vereerd als “sterre der zee”. Vandaar de naam Stella Maris: Latijn voor Sterre der zee.

De Stella maris krijgt een blauwe groepsdas omdat Maria in de kunst vaak in het blauw wordt afgebeeld.

In 1964 schaft de Stella Maris haar eerste lelievlet aan. Het is de zv 264 en daar is een bedrag van 1200 gulden mee gemoeid. De 264 is thans in het bezit van een particulier.

Belletable – Stella Maris

In 1962 gingen Belletable en Stella Maris voor het eerst gezamenlijk op kamp, maar de rest van het jaar had ieder haar eigen programma.

Op 1 januari 1968 volgt, na al een aantal jaren onder het zelfde bestuur te zijn gevallen, een gehele fusie tussen de Belletable en Stella Maris. De groep heet vanaf dan Belletable-Stella maris. De groepsdas wordt half blauw (rechts) en half Oranje (links).

Als jaar van oprichting houden wij overigens 1934 aan, het jaar waarin Belletable werd opgericht.

Blog over de begin jaren

In januari 2019 heeft Sef Derkx een mooi artikel geschreven over onze vereniging. De begin jaren, tijdens de oorlog en de eerste jaren na de oorlog. Ook staat beschreven dat enkele leden niet meer terug kwamen. Typerend zoals de vereniging is, heeft het artikel de titel; Venlose verkenners van land en zee.

Opgesteld in de Venlose haven, eind jaren vijftig.