Onze trots, de boten!

De Lelievlet

Toen er in de jaren ’50 steeds meer zeeverkennersgroepen ontstonden, besloot (de voorloper van) Scouting Nederland in 1955 dat het goed zou zijn als er gebruik gemaakt ging worden van een standaard type boot. Ze kwamen terecht bij Teunus Beenakker.

Al vlak na de tweede wereldoorlog had deze botenbouwer uit Kinderdijk een ontwerp gemaakt voor een roei- en wrikvlet. Het was een vletje voor binnenvaartschippers: sterk en gemakkelijk te slepen.

De zeeverkenners pasten het ontwerp enigszins aan. Zo kwamen er een mast, een midzwaard en luchtkasten bij. In 1956 kreeg Beenakker het verzoek twee vletten op proef te bouwen. Hij maakte twee vrijwel identieke vletten: eentje van 4,60 meter en eentje van 5,60 meter. Het zeil was bij allebei de boten even groot, ergens tussen de 12,0m2 en de 12,5m2. Uiteindelijk werd de 5,60 meter boot uitgekozen als de meest geschikte.

Met een zeil van 12,5m2 sloeptuig (fok, geregen grootzeil met rechte gaffel en drie zeillatten) is deze boot eigelijk ondertuigd, maar een kleiner zeil komt de veiligheid ten goede.

We noemen het wel eens oneerbiedig lompe badkuipen, maar lelievletten zijn eigelijk heel veelzijdige bootjes. Je kunt er in zeilen, roeien en wrikken. Wrikken is de boot met één riem voortbewegen. Je doet dat vanaf het achterdek, door de riem in het wrikgat te leggen en achtjes te draaien. Roeien kan met twee, vier of zes personen. Om te zeilen heb je minimaal twee mensen nodig, hoewel een ervaren zeiler het ook alleen zou kunnen. Maar er kan nog meer. Als je een motorsteun aan de achterkant maakt, kan er ook een buitenboordmotor achter. En natuurlijk zijn de vletten nog steeds sterk en gemakkelijk te slepen.

En mocht er eens een vlet omslaan, geen nood, zinken kunnen ze niet. Er zitten namelijk twee luchtkasten in die er voor zorgen dat de boot altijd blijft drijven. Dat betekent dat je de boot ook opzettelijk kunt omgooien, om dan een hooswedstrijd te houden.

Onze vletten.
De BSM heeft op dit moment 10 vletten:

zv 19,     Grommer
zv 44,     Bacchus
zv 858,   Avis Marinus
zv 1196, Naakteyler
zv 1205, Zwartkegelbarbeelen
zv 1206, Nil volentibus Ardum
zv 1246, Paraficini di Capelli
zv 1404, Ipse Dixit
zv 1452, Passe Partout
zv 1484, Mango Tjetney

Scouting Venlo Belletable – Stella Maris BSM zeilen in een vlet

Scouting Venlo Belletable – Stella Maris BSM zeilen in een Oppi

Optimisten

Om ook onze jongste leden te leren zeilen heeft BSM tien optimisten van het merk Oppi. Optimisten zijn kleine, vierkante polyester wastobbes van 2,40m bij 1.29m, met een mastje erin, een roer erachter, en een sprietuig erop. Optimisten van Oppi zijn niet van polyester, maar van plastic. Dat maakt ze steviger en goedkoper.

De Shaguar
De Sharuar is de motorvlet van de loodsen. Het is een Tukker Vlet van ruim 7 m, die in speciale opdracht van BSM is gebouwd bij de werf Tukker in Gorkum, die praktisch alle Lelievletten voor scouting bouwt. De Shaguar heeft een 9.9 pk Yamaha buitenboordmotor, die door de Loodsen zelf bijeen gespaard is. De Shaguar hebben de Loodsen sinds 1999 en in 2010 is er een nieuwe motor geinstalleerd door de loodsen zelf.

De Marine Donnée

De Marine Donnée, door ons meestal de sloep genoemd, is een polyester motorsloep van 11m. Zoals de naam al doet vermoeden, is het een geschenk van de marine. We hebben ‘m sinds begin jaren negentig en gebruiken ‘m vooral om vletten te sleepen.

De Marine Donnée is een motorschouw (vanwege de stompe kop), bij de Marine bekend als WM4-schouw. Het bouwjaar is 1974. Er ligt een DAF 475 in met 62 pk, voorzien van een elektrisch – hydraulische ZF keerkoppeling (BW 30 V). Beiden, zowel motor als koppeling beginnen zo langzaamaan zeldzaam te worden, evenals de onderdelen hiervan. We hebben als vereniging dus (beginnend) varend erfgoed in handen…

De Elizabeth

De Elizabeth is ons eigen Linssen jacht. In de tijd dat de Elizabeth bij die werf in Maasbracht gebouwd werd, was dat nog een reparatiewerf voor vrachtschepen. Het is een vlet met een inbouw diesel motor van 7 pk.